oikoshmo-3aΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Σμύρνη  1733 – 1922       Νέα Σμύρνη  1935 –  σήμερα

f1

Άρτεμις Χατζηγιαννάκη, "Η πολιτεία που αρμενίζει στα πέλαγα" (2015) Υδατογραφία σε χαρτί, 69x14 εκ.  

afisa23-10-22-mikri
Άρτεμις Χατζηγιαννάκη 
 "Όταν πρωτοκατέβηκα στη Σμύρνη" (2015)
Υδατογραφία σε χαρτί 52x40 εκ. 

 Ο τόπος μας 
Από τη Μικρά Ασία-Σμύρνη στη Νέα Σμύρνη

 Η Ευαγγελική στον Χρόνο 

Από τη Σμύρνη  στη Νέα Σμύρνη
Ημερίδα ιστορικής μνήμης

 Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
και Ευρωπαϊκά Προγράμματα
Πέμπτη, 21 11 2024

Ανακοινώσεις

Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ

Από τη Μικρασία-Σμύρνη στη Νέα Σμύρνη

Εισαγωγή

     Στον σύνδεσμο «Ο Τόπος μας» φιλοδοξούμε να φιλοξενήσουμε ποικίλο υλικό που να φωτίζει πτυχές της ιστορίας της πόλης μας. Η ιστορία της Νέας Σμύρνης δεν μπορεί ασφαλώς να νοηθεί χωρίς αναφορές σε θέματα που αφορούν στον ελληνισμό της Μικράς Ασίας και ειδικά της Σμύρνης, αλλά και σε θέματα που σχετίζονται με την μικρασιατική εκστρατεία και την καταστροφή του 1922. Ο σύνδεσμος συνεπώς περιλαμβάνει δύο διακριτά μέρη: Ένα πρώτο με την ένδειξη «Μικρά Ασία – Σμύρνη» θα συγκεντρώνει υλικό για την ιστορία, την καθημερινή ζωή, την κοινωνική οργάνωση, θεσμούς, έθιμα, συνήθειες, προσωπικότητες του μικρασιατικού ελληνισμού πριν την Καταστροφή. Το δεύτερο με την ένδειξη «Νέα Σμύρνη» αφορά στη δημιουργία και την εξέλιξη της Νέας Σμύρνης, θεσμούς και χαρακτηριστικά της πόλης μας, στιγμές της ιστορίας από το 1922 και συγκεκριμένα από το 1924, που δημιουργείται η πόλη, μέχρι σήμερα. Περιέχει μαθητικές εργασίες στο πλαίσιο του μαθήματος της Τοπικής Ιστορίας, αλλά και εργασίες καθηγητών – εκπαιδευτικό υλικό, εργασίες αποφοίτων και όποιου άλλου θα ενδιαφερόταν να συμμετάσχει στο εγχείρημα αυτό. Θεωρώντας ότι ο σύνδεσμος είναι «ανοιχτός» και εξελίξιμος, αναρτούμε κάποιες πρώτες τέτοιες εργασίες και ευελπιστούμε στον συνεχή εμπλουτισμό του. Στόχος μας η δημιουργία ενός «εργαστηρίου» Τοπικής Ιστορίας, ενός εργαστηρίου μνήμης και ταυτότητας,  μικρασιατικής και νεοσμυρνιώτικης, που να συντελεί στην καλλιέργεια του αισθήματος της συνέχειας, να αποτελεί αφόρμηση και έναυσμα για τη διδασκαλία του μαθήματος της Τοπικής Ιστορίας, μία συμβολή του σχολείου μας στη ζωή, την ιστορία της πόλης μας και των κατοίκων της, μία οργανική σύνδεση του σχολείου μας με το παρελθόν και το παρόν της πόλης.   

Άρτεμις Χατζηγιαννάκη ,"Όταν πρωτοκατέβηκα στη Σμύρνη" (2015) Υδατογραφία σε χαρτί 52χ40 εκ. 

Άρτεμις Χατζηγιαννάκη , "Η πολιτεία που πετάει στα ουράνια" (2015) Υδατογραφία σε χαρτί 52χ32 εκ. 

 

       Ήδη οι αναρτώμενες εργασίες διαθέτουν μία ποικιλία ενδεικτική των προθέσεών μας. Από τη μία αφορούν στη Νέα Σμύρνη, τη δημιουργία της, εμβληματικούς της χώρους και κτίρια, σχολεία και εκκλησίες, οδωνυμικά, υπαίθρια γλυπτά, έρευνες για τον μικρασιατικής καταγωγής μαθητικό πληθυσμό του σχολείου μας, αφηγήσεις και ενθύμια των μικρασιατών προσφύγων παππούδων, που γίνονται οικογενειακές ιστορίες. Θα μάθουμε την Ιστορία, με αφορμή το όνομα της οδού του σπιτιού μας, το γλυπτό της γειτονικής πλατείας, την σωζόμενη μεσοπολεμική οικία που προσπερνούμε καθημερινά στον δρόμο για το σχολείο, την πρωτοχρονιάτικη συνταγή της γιαγιάς, την κιτρινισμένη φωτογραφία στο συρτάρι με φόντο την προκυμαία της Σμύρνης ή την άλλη, με τον παππού νεαρό να κάθεται στα τραπεζάκια ενός καφενείου της κεντρικής πλατείας της πόλης μας, και πίσω του οικίες και καταστήματα που δεν υπάρχουν πια.

      Από την άλλη, θα προσπαθήσουμε να ζωντανέψουμε τη Σμύρνη, θα διαβάσουμε και θα καταγράψουμε την κοσμοπολίτικη εκείνη πόλη, θα περιηγηθούμε μέσα από λογοτεχνικά αποσπάσματα την προκυμαία, μαχαλάδες, τσαρσιά, θέατρα και άλλα πολλά. Θα συναντήσουμε Έλληνες, Τούρκους, Φραγκολεβαντίνους, Ευρωπαίους να εργάζονται, να διασκεδάζουν. Θα διαβάσουμε και θα γράψουμε για έθιμα και θεσμούς, προσωπικότητες, την τριετία της ελληνικής Σμύρνης, τις εξελίξεις της μικρασιατικής εκστρατείας. Τέλος, θα ζήσουμε την Καταστροφή, το ταξίδι για την Ελλάδα, τις δύσκολες στιγμές της προσφυγιάς. Θα διατηρήσουμε όμως την αισιοδοξία της αγωνιστικότητας, της αναδημιουργίας, της συνέχειας της ζωής.

 

 Εισαγωγή-Επιμέλεια: Τόνια Καφετζάκη, Φιλόλογος
Τεχνική επιμέλεια:  Θάνια Μπακαμήτσου, Πληροφορικός 
Σχολικό έτος 2013-2014