ΕΙΣΑΓΩΓΗ Αντικείμενο της δικής μας εργασίας είναι να αναδείξουμε τη μικρασιατική μνήμη μέσα από τις εκκλησίες και τα σχολεία της πόλης μας, πώς δηλαδή οι πρόσφυγες οικιστές της Νέας Σμύρνης θέλησαν μέσα από τις εκκλησίες και τα σχολεία που ίδρυσαν στη νέα τους πατρίδα, να αναβιώσουν αντίστοιχα ιδρύματα της Σμύρνης, αποκαθιστώντας τη συνέχεια που είχαν ανάγκη, προκειμένου να προσδιορίσουν τη ζωή τους στη νέα τους πατρίδα με σύμβολα που προέρχονταν από την παλιά τους πατρίδα. Ενδιαφέρον έχει επίσης να παρακολουθήσουμε στον τομέα της εκπαίδευσης τις βασικές αλλαγές που συντελέστηκαν από την ίδρυση των σχολείων αυτών ως τις μέρες μας, ως προς τους στόχους και τις συνθήκες της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αλλά και τη ζωή των μαθητών στις διάφορες εποχές. ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ Η Σμύρνη αποτέλεσε κέντρο του χριστιανισμού από την πρωτοχριστιανική εποχή. Με την πόλη αυτή συνδέονται σημαντικοί ιεράρχες, όπως ο Άγιος Πολύκαρπος, ο οποίος μαρτύρησε στην πόλη αυτή το 155 μ.Χ., ο πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄, ο οποίος διατέλεσε μητροπολίτης Σμύρνης την περίοδο 1785-1797, και ο εθνομάρτυρας Χρυσόστομος, ο τελευταίος μητροπολίτης Σμύρνης, ο οποίος θανατώθηκε από τον τουρκικό όχλο τον Σεπτέμβριο του 1922. Η Σμύρνη διέθετε δεκατρείς ορθόδοξους ναούς. Οι Σμυρναίοι πρόσφυγες – πρώτοι οικιστές της Ν. Σμύρνης ήθελαν να αναβιώσουν τη χαμένη τους πόλη στη νέα πατρίδα. Ανάμεσα στα στοιχεία εκείνα που υπηρετούσαν αυτό το σκοπό ήταν και οι εκκλησίες, τις οποίες έκτισαν στη Νέα Σμύρνη. Εκτός από χώρους λατρείας – ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι ο μικρασιατικός ελληνισμός χαρακτηριζόταν από έντονη θρησκευτικότητα, καθώς η ορθόδοξη πίστη αποτελούσε βασική συνιστώσα της ατομικής αλλά και της συλλογικής τους ταυτότητας στην οθωμανική αυτοκρατορία – οι εκκλησίες τους στη νέα πατρίδα αποτέλεσαν επίσης χώρους μνήμης και αναβίωσης της παλιάς ζωής, αλλά και σύμβολα ταυτότητας και ενότητας του προσφυγικού πληθυσμού. Η Αγία Φωτεινή Στη Σμύρνη Στη Νέα Σμύρνη
Ο πόλεμος και η Κατοχή δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση του ναού. Ας σημειωθεί ότι ο προαύλειος χώρος του ναού στην Κατοχή χρησιμοποιήθηκε ως χώρος στρατωνισμού των δυνάμεων κατοχής. Έργα εξωραϊστικά και διακοσμητικά, καθώς και η αγιογράφηση του ναού έγιναν μεταπολεμικά. Ας σημειωθεί ότι στο ναό συγκεντρώθηκαν κειμήλια ναών της Σμύρνης, που οι πρόσφυγες είχαν καταφέρει να μεταφέρουν μαζί τους. Το τέμπλο, ο άμβωνας και ο επισκοπικός θρόνος Ο ναός της Αγίας Φωτεινής κοσμείται με το ξυλόγλυπτο τέμπλο, τον επισκοπικό θρόνο και τον άμβωνα του ναού του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σμύρνη, έργα των αρχών του 19ου αι. Η ανακάλυψή τους στη Σμύρνη και η μεταφορά τους στην Αγία Φωτεινή της Νέας Σμύρνης υπήρξε ένα σημαντικότατο γεγονός για τον προσφυγικό κόσμο. Ήταν το 1938 που ο εφημέριος της εκκλησίας του ελληνικού προξενείου Σμύρνης αρχιμανδρίτης Γραπέτης ανακάλυψε, στον ερειπωμένο ναό του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στον Απάνω Μαχαλά της Σμύρνης, ανέπαφα από τη πυρκαγιά που κατέστρεψε την πόλη το 1922, το τέμπλο, τον άμβωνα και τον επισκοπικό θρόνο. Ο πατήρ Γραπέτης ενημέρωσε αμέσως σχετικά την Κοινότητα Νέας Σμύρνης και ο τότε πρόεδρος της κοινότητας Αθανάσιος Καρύλλος ενήργησε ώστε η ελληνική κυβέρνηση να ζητήσει από την τουρκική τη μεταφορά των κειμηλίων. Η υπόθεση παρέμενε εκκρεμής, αλλά ο πατήρ Γραπέτης κατάφερε να αποσπάσει την άδεια του βαλή Σμύρνης για τη μεταφορά των κειμηλίων στην Αθήνα. Συσκευασμένα σε κιβώτια τα ξυλόγλυπτα αντικείμενα έφθασαν στην Αθήνα τον Οκτώβριο του 1944, μόλις έξι ημέρες μετά την απελευθέρωση της Αθήνας από τους Γερμανούς.
Το Ταμείο Κοινοτικών και Ανταλλάξιμων Περιουσιών, στην αρμοδιότητα του οποίου περιήλθαν τα κειμήλια, αποφάσισε να τα παραχωρήσει στη Νέα Σμύρνη (τα διεκδικούσε και η Νέα Φιλαδέλφεια) με υποχρέωση της Κοινότητας Νέας Σμύρνης να πληρώσει τα έξοδα της μεταφοράς από τη Σμύρνη. Τα έξοδα της μεταφοράς και τοποθέτησης του τέμπλου στην Αγία Φωτεινή ανέλαβε ο Μικρασιάτης επιχειρηματίας Ηλίας Κοκκώνης. Η αρχική τοποθέτηση δεν κρίθηκε επιτυχής. Τα γλυπτά επανατοποθετήθηκαν με τη γνωμοδότηση της Ανώτατης Τεχνοκρατικής Επιτροπής για την αναστήλωση των κειμηλίων και η συναρμολόγηση και τοποθέτηση εκτελέστηκε από τον ειδικό μηχανικό και ξυλογλύπτη Θ. Νομικό. Τα έξοδα κάλυψε η Ομοσπονδία Μικρασιατικών και Θρακικών Οργανώσεων Αμερικής, η οποία διενήργησε έρανο συγκεντρώνοντας ένα τεράστιο για τη εποχή ποσό. Το κωδωνοστάσιο
Ο ναός της Αγ. Φωτεινής είναι αφιερωμένος στην Αγία Φωτεινή τη Σαμαρείτιδα, πολιούχο της Νέας Σμύρνης και εορτάζει την Κυριακή της Σαμαρείτιδος.
Η Αγία Παρασκευή
Η αύξηση του πληθυσμού έκανε
επιτακτικό το αίτημα των κατοίκων για την ανέγερση ενός νέου μεγαλύτερου
ναού, αίτημα που ικανοποιήθηκε, όταν στις 6 Ιανουαρίου 1940 θεμελιώθηκε
ο νέος ναός της Αγίας Παρασκευής.
Ο ναός αποπερατώθηκε πολλά χρόνια αργότερα, καθώς η οικονομική δυσπραγία και οι περιπέτειες του Πολέμου και της Κατοχής έκαναν δύσκολη τη συνέχιση των εργασιών. |
|||
![]() Ο ναός της Αγίας Παρασκευής στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Δήμος Νέας Σμύρνη, Από την Καταστροφή στη δημιουργία, Αθήνα, χ.χ |
![]() Το μαρμάρινο τέμπλο της Αγίας Παρασκευής, δωρεά του Νικολάου Βερνίκου |
![]() Η Αγία Παρασκευή σήμερα |
|
Τη δεκαετία του 1980 έγινε επέκταση του ναού της Αγίας Παρασκευής και δημιουργήθηκε Ενοριακό Νεανικό Κέντρο, ενώ ξεκίνησε και η αγιογράφησή του. |
|||
ΠΗΓΕΣ: Σταύρος Ανεστίδης «Η Εκκλησία της Σμύρνης», στο Σμύρνη. Η μητρόπολη του Μικρασιατικού Ελληνισμού, Αθήνα 2002, σ. 115-136. Δήμος Νέας Σμύρνης, Νέα Σμύρνη. Από την Καταστροφή στη δημιουργία, Αθήνα , χ.χ., σ. 132-145. |
|||
ΣΧΟΛΕΙΑ Μετά την εγκατάσταση των Μικρασιατών στην Ελλάδα, κάποια από τα σχολεία της Σμύρνης, ελληνικά και ξένα, συνέχισαν τη λειτουργία τους ή επανιδρύθηκαν στην Αθήνα. Όταν λοιπόν δημιουργήθηκε η Νέα Σμύρνη, η οποία, ας μην ξεχνάμε, στόχευε αρχικά στη δημιουργία ενός σμυρναϊκού περιβάλλοντος, οι πρόσφυγες φρόντισαν αμέσως για την εκπαίδευση των παιδιών τους, αλλά θέλησαν ταυτόχρονα να αναβιώσουν κάποια από τα σχολεία της πατρίδας τους. Έτσι σταδιακά στη Νέα Σμύρνη επανιδρύθηκαν τα σημαντικότερα εκπαιδευτήρια της Σμύρνης, η Ευαγγελική Σχολή και τα Παρθεναγωγεία «Ομήρειον» και «Κεντρικόν», ως δημόσια σχολεία μέσης εκπαίδευσης της πόλης. Ας παρακολουθήσουμε όμως την ιστορία αυτών των σχολείων από τη Σμύρνη στη Νέα Σμύρνη, την εξέλιξή τους στον χρόνο και την προσαρμογή τους στις αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος στη χώρα μας. Η παιδεία στη Σμύρνη γνώρισε μεγάλη άνθιση ειδικά στη διάρκεια του 19ου αι. και από τις αρχές του 20ού αι. μέχρι την Καταστροφή. Ήδη, από τα μέσα του 17ου αι., με την κατάργηση του παιδομαζώματος και τη χαλάρωση της καταπίεσης του χριστιανικού πληθυσμού, η εκπαιδευτική δραστηριότητα στις μικρασιατικές ελληνικές κοινότητες της οθωμανικής αυτοκρατορίας γνώρισε ανάπτυξη. Πολλά σχολεία ιδρύθηκαν σε μικρασιατικές πόλεις, και ασφαλώς στη Σμύρνη, τη μητρόπολη του μικρασιατικού ελληνισμού. Το πιο σημαντικό σχολείο της πόλης ήταν η Ευαγγελική Σχολή. Παράλληλα με την εξέλιξη της Ευαγγελικής Σχολής ιδρύθηκαν και λειτουργούσαν πολλά ακόμα σχολεία, κοινοτικά αλλά και ιδιωτικά. Στη διάρκεια του 19ου αι., μαζί με τα σχολεία γι’ αγόρια δημιουργήθηκαν σταδιακά και σχολεία για κορίτσια. Ανάμεσά τους ξεχώρισαν το αλληλοδιδακτικό σχολείο της Αγίας Φωτεινής, που ιδρύθηκε το 1835 (αργότερα μετεξελίχθηκε στο Κεντρικό Παρθεναγωγείο) και το Ομήρειο Παρθεναγωγείο, που ιδρύθηκε το 1881. Υπήρχαν ακόμα είκοσι ιδιωτικά παρθεναγωγεία. Ας σημειωθεί ακόμη ότι την περίοδο της Ύπατης Αρμοστείας, δηλαδή την περίοδο 1919-1922, όταν η Σμύρνη ήταν υπό ελληνική διοίκηση, το ελληνικό κράτος συνέβαλε στην αναβάθμιση των υπαρχόντων σχολείων της Σμύρνης, ενώ ίδρυσε και καινούργια. Την έντονη εκπαιδευτική και γενικότερα πνευματική δραστηριότητα στη Σμύρνη, η οποία επιστεγάστηκε και με την Ίδρυση του Ιωνίου Πανεπιστημίου, που θα λειτουργούσε το Σεπτέμβριο του 1922, ανέκοψαν βίαια τα γεγονότα της Καταστροφής και ο ξεριζωμός των Μικρασιατών Ελλήνων από τις κοιτίδες τους. Η Ευαγγελική Σχολή Στη Σμύρνη
Στη Νέα Σμύρνη Μετά την ίδρυση της Νέας Σμύρνης, ήδη το 1933, με έξοδα του Συλλόγου Γονέων, Κηδεμόνων και Φιλομούσων Νέας Σμύρνης λειτούργησε γυμνάσιο ως παράρτημα του Γυμνασίου Καλλιθέας και το 1934 ιδρύθηκε το Μεικτό Γυμνάσιο Νέας Σμύρνης, που τον επόμενο χρόνο ονομάστηκε Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης σε ανάμνηση της παλαιάς ιστορικής Σχολής. Το 1934 εγκαταστάθηκε σε μισθωμένο οίκημα στην κεντρική πλατεία. Τα επίσημα εγκαίνια έγιναν το 1935 με μεγάλη επισημότητα. Τότε έγινε και η αποκάλυψη της επιγραφής «Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης 1717-1934». |
|||
![]() Από τα εγκαίνια της Ευαγγελικής Σχολής στη Νέα Σμύρνη στις 7 Απριλίου 1935. Δήμος Νέας Σμύρνη, Από την Καταστροφή στη δημιουργία, Αθήνα, χ.χ. |
![]() Το κτίριο της Ευαγγελικής Σχολής στην πλατεία της Νέας Σμύρνης. Δήμος Νέας Σμύρνη, Από την Καταστροφή στη δημιουργία, Αθήνα, χ.χ. |
||
Μέχρι το 1946, οπότε αποσπάστηκε το τμήμα θηλέων, το σχολείο παρέμενε μεικτό. Το 1965 εγκαταστάθηκε σε νέο κτίριο στην οδό Κοραή. Το 1974, ως Πρότυπο πλέον (από το 1971) Γυμνάσιο, εγκαταστάθηκε στο οριστικό της κτίριο στη συμβολή των οδών Αγίας Σοφίας και Λέσβου, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Αλέξανδρου Τομπάζη. Στο παλιό της κτίριο στεγάστηκε το 1ο Γυμνάσιο Αρένων Νέας Σμύρνης (Λ.Α.Ν.Σ). Το 1982, όπως όλα τα πρότυπα σχολεία της χώρας μετατράπηκε σε Πειραματικό Γυμνάσιο και Λύκειο. Στο μεταξύ το σχολείο έγινε και πάλι μεικτό, δεχόμενο και μαθήτριες.
Από τη σχολική χρονιά 2011-2012 η Ευαγγελική Σχολή αποτελεί Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο και Λύκειο αντίστοιχα. Τα παρθεναγωγεία «Κεντρικόν» και «Ομήρειον» Στη Σμύρνη Τα σχολεία θηλέων που ιδρύθηκαν στη Σμύρνη τον 19ο αι. αποσκοπούσαν, όπως όλη η εκπαίδευση της εποχής για κορίτσια, στην εθνική διαπαιδαγώγηση των κοριτσιών και την προετοιμασία τους για τον ρόλο της συζύγου και μητέρας με τις απαραίτητες σχετικές γνώσεις για τη σωστή αγωγή των παιδιών τους, την τέχνη ραπτικής και εργοχείρων κ.ά Το Κεντρικόν Παρθεναγωγείον
Από το 1886 απέκτησε δικό του κτίριο. Σημαντικές διευθύντριες του σχολείου υπήρξαν η Σαπφώ Λεοντιάδου, η Σπετσιώτου, η Σαπφώ Λαίλιου, η Καρολίνα Σμολένσκι, η Ουρανία Δούκα. Το 1922, το Κεντρικό Παρθεναγωγείο είχε εξατάξιο δημοτικό σχολείο (με εννέα τμήματα), τριτάξιο διδασκαλείο (με τέσσερα τμήματα), γυμνάσιο θηλέων, διδασκαλείο νηπιαγωγών και σχεδιαζόταν η ίδρυση επαγγελματικής και οικοκυρικής σχολής. Το Ομήρειον Παρθεναγωγείον
Στη Νέα Σμύρνη Από το Α΄ Γυμνάσιο Θηλέων στο 2ο και 3ο Γυμνάσιο και Λύκειο Νέας Σμύρνης
Το 1974, χωρίστηκε σε δύο σχολεία λόγου της αύξησης του αριθμού των μαθητριών, στο 2ο και στο 3ο Γυμνάσιο Νέας Σμύρνης. Πήραν τότε τα δύο σχολεία τις επωνυμίες, το μεν ένα “Ομήρειο” το δε άλλο “Κεντρικό”, αναβιώνοντας έτσι τα δύο σπουδαία παρθεναγωγεία της Σμύρνης. Τη μετονομασία των σχολείων θηλέων πέτυχαν, κατόπιν συντονισμένων προσπαθειών, οι σύλλογοι φοιτησάντων στα αντίστοιχα σχολεία της Σμύρνης. Από τη σχολική χρονιά 1979-1980, τα σχολεία αυτά έγιναν μεικτά, όπως όλα τα σχολεία της χώρας, και άρχισαν να εγγράφονται και αγόρια.
|
|||
ΠΗΓΕΣ: Χρήστος Σολδάτος, «Η παιδεία στη Σμύρνη», στο «Σμύρνη. Το καύχημα της Ιωνίας», Επτά Ημέρες. Η Καθημερινή, 3-5-1998, σ. 3-6. Σταύρος Ανεστίδης «Η παιδεία και ο πολιτισμός», στο Σμύρνη. Η μητρόπολη του Μικρασιατικού Ελληνισμού, Αθήνα 2002, σ. 91-106 (βλ. κυρίως, σ. 91-95) Γιώργος Γιαννακόπουλος, «Η Σμύρνη πριν από την Καταστροφή», στο «Σμύρνη. Η ζωή και το τέλος της πόλης των “Γκιαούρηδων”», Ε Ιστορικά, Αθήνα, Ελευθεροτυπία, 199, σ. 33-46. Αναστασία Λερίου, «Μετά την Καταστροφή: Η ίδρυση της Νέας Σμύρνης», Ε Ιστορικά, Αθήνα, Ελευθεροτυπία, χ.χ., σ. 181-194. Δήμος Νέας Σμύρνης, 60 χρόνια Νέα Σμύρνη, Αθήνα 1990. Δήμος Νέας Σμύρνης, Νέα Σμύρνη. Από την Καταστροφή στη δημιουργία, Αθήνα , χ.χ. |